Vakavaa asiaa, pohdiskelua ja positiivisuutta part 1.

Tämä postaus sisältää mulle todella henkilökohtasia ja arkoja asioita ja mulle on todella iso askel "sanoa ääneen" nämä asiat. Tämä (kirjoittaminen) myös helpottaa käsittelemään näitä asioita ja ymmärtämään niitä vielä paremmin. Tekstistä saattaa siis tulla todella pitkä tai todella lyhyt.

Olin siis tänään taas juttelemassa psykalla asioista jotka ahdistavat ja painaa mieltä sekä mietityttää. Tajusin jo eilen (ainakin osasyyn) esimerkiksi sairaalloiseen mustasukkaisuuteeni: Itsetunnon puute. Koen olevani muita huonompi, rumempi ja arvottomampi. Nämä tunteet johtuu hyvin pitkälti lapsuuden traumoistani ja kokemuksista. Sen takia olen odottanut muilta 100% huomiota ja ripustautunut muihin. Vaatinut muilta myös asioita, mitä en välttämättä itsekkään ole pystynyt pitämään/tekemään. Ja sitten kun niin ei olekaan käynyt, että saan kaikkien jakamattoman huomion, olen suuttunut ja ahdistunut ja kokenut että en kelpaa. Tämä pätee varsinkin ystävyyssuhteissa sekä parisuhteissa. Mulle ei myöskään tehoa, vaikka kuinka paljon muut minua "ylistävät". Mutta nyt aijon alkaa työstämään asiaa ihan todella. En välttämättä onnistu tässä "projektissa" heti, mutta en aijo nyt luovuttaa. Haluan todellakin paremman elämän ja ennenkaikkea haluan olla kumppanilleni sellainen, joka pohjimmiltani olen ja haluan olla: luotettava, LUOTTAVA ja rakastava (Niin kumppania kuin itseänikin kohtaan.) avovaimo, joka tekee asioita.


Kokoan tähän nyt muutaman "askeleen", jotka olen itse miettinyt itselleni sopivaksi, ja jotka koen että saattaisi vaikuttaa positiivisesti itsetuntooni. Käyn tähän postaukseen myös aina päivittämässä kun asiat on ns. suoritettu ja lopuksi (joskus viikkojen päästä) teen yhteenvedon kuinka olen onnistunut tässä ja mitkä fiilikset. Mulle tämä tosin tulee olemaan varmaan koko loppuelämän projekti mutta tässä on alku.

Askel 1. Asian myöntäminen.
Ensimmäinen askel mulle on asian myöntäminen, että mulla ON huono itsetunto. Itselle ja muille. Myös asian ääneen sanominen helpottaa. CHECK!

Askel 2. Negatiivisista ajatuksista irti päästäminen.
Se, että koko ajan keskittää ajatukset siihen että kumppani esim pettäisi tai lähtisi lätkimään, tai peiliin katsoessa näkee hirviön tai ei vaikka huolehdi itsestään (lääkityksistään jne) ruokkii koko ajan enemmän negatiivisia ajatuksia ja siitä syntyy kehä jota ajatukset kulkee. Olen kumminkin päättänyt edes YRITTÄÄ päästää näistä ajatuksista irti. Helppoa se ei tule olemaan, mutta yrittänyttä ei laiteta. CHECK!


Askel 3. Keskity positiivisiin asioihin ja ajatuksiin.
Sen sijaan, että koko ajan ajattelen pahinta ja negatiivisesti, koitan löytää kaikesta jotain positiivista. Siihen on mulla kikkana se, että tänne blogiin olen päättäny 30 päivän ajan kirjoittaa jotain positiivista itsestäni ja päivästäni, vähin tään 5 kohtaa. Kohdat voivat olla hyvinkin pieniä ja arkipäiväisiä asioita.

Askel 4. Salli erehdykset ja virheet. 
Koitan myös olla soimaamatta itseäni virheistä joita olen tehnyt tai joita tulen varmaankin tekemään. Olenhan vain ihminen!

Näillä eväillä AIJON mennä kohti parempaa itseluottamusta.
Lopuksi vielä tämän päivän positiiviset asiat!

1. Oivalsin tänään ongelman ytimen ja olen valmis tekemään asian eteen töitä.
2. Muuttoasiamme järjestyivät.
3. Sain harjattua hiukseni niin että olin itse tyytyväinen.
4. Vaikka negatiiviset ajatukset vilahtivat päässäni, pääsin niistä eroon.
5. Olen ylpeä itsestäni, että näinkin paljon olen oivaltanut yhdessä päivässä.

Suositut tekstit