Vammainen parisuhteessa

"Miksi sulla on avustaja tai kuljetuspäätös, sillä onhan sulla mies?"

Jälleen on aika uuden postauksen ja tällä kertaa aiheena on "vammaisten" parisuhteet. Aihe on itelle tällä hetkellä hyvinkin ajankohtainen ja tärkeä sillä oon muuttamassa tän kuun lopus miehen kans avoliittoon ja samalla on edessä muutto pois Seinäjoelta, Kauhajoelle kotikonnuille. Saatiin miehen kanssa iso paritalon puolikas, saunallinen kolmio. <3

Sitten ite aiheeseen. Mä oon elämäni aikana törmännyt suht usein kysymykseen "millasta on vammasen parisuhde-elämä?" tai jotain muuta vastaavaa. En oo ikinä osannut vastata tuohon sillä mun mielestä se on jotenkin... hämmentävä kysymys. Yleensä vastaan vaan että "normaalia". En tokikaan voi kertoo kaikkien vammasten puolesta, ainoastaan omasta puolestani.

Mä oon siinä mielessä "hyväs" asemas että en tarvi esimerkiksi avustajaa 24/7, vaan pärjään hyvin pitkälti itsekseni. Mulla on kyllä myönnetty avustaja kodinhoitoon ja asiointiin kodin ulkopuolella. Se on mun oikeus. Mulla on myös kuljetuspäätös, että voin käyttää taksia.

No miksi mä sitten oon halunnut esimerkiksi avustajan tai kuljetukset? Onhan se toki totta, että parisuhteessa autetaan ja tuetaan toinen toistaan parhaansa mukaan, mutta missä menee raja?

Itse ajattelen niin, että parisuhteen on oltava kuitenkin tasavertainen. En voi olettaa, että mies kokkaa, siivoo, lenkittää koiran ja hyvä ettei pasko mun puolesta. Ei. En mä tahdo sellasta. En voi myöskää olettaa, että mies kesken työpäivän lähtis kuskaan mua vaikka omasta työstäni kaupan kautta kotiin tms. Tahdon pärjätä mahdollisimman itsenäisesti parisuhteestani huolimatta. Ihan yhtälailla mä hoidan kotia, tietenkin avustajani kanssa mikäli en johonki itse pysty. Aijon myös tehdä ruuan, mikäli mies on pidempään töissä. Myös koiran lenkittäminen on mun vastuulla, mikäli mies ei kotona ole, kun lenkin aika on. Tuon paskomisen voisin kuitenkin jättää miehelle ;)

Tällä tekstillä tahdon muistuttaa, että vaikka kulkupeli tms. olis mikä, myös vammaisella on oikeus rakastaa ja tulla rakastetuksi. <3

Ps. Mikäli kiinnitit huomiota "koiraan", kerron siitä myöhemmin lisää.

Kommentit

Suositut tekstit